fa-IR

نمایشگرهای فروشگاه‌ها را با آتی‌گستر متحول کنید

۷۱.۳۱MB مصاحبه با «محمدصادق ترابیان» مدیرعامل شرکت آتی‌گستر
گفتگو با
مصاحبه

آتی گستر سیستمی را برای تعامل فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تجاری با مشتریان و مرجعانشان ارائه کرده است. این سیستم بر روی LCDهای فعلی هر کسب‌وکاری قابل‌اجراست. کافی است اپلیکیشن ما را نصب کرده و از سیستم لذت ببرید.



http://www.maga.co.ir 

لطفا خودتان را معرفی کنید.

«محمدصادق ترابیان» مدیرعامل شرکت آتی‌گستر هستم.

ایده اولیه آتی‌گستر چگونه به ذهن شما رسید و از کجا الهام گرفتید؟
در چند سال اخیر خیلی از فروشگاه‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌های ما فضای حرف‌های مانند سایر نقاط دنیا پیدا کرده‌اند. وقتی در این فضا که قرار می‌گرفتیم، از دیدن ال‌سی‌دی‌ها و نمایشگرهایی در محیط­شان گذاشتند، خیلی خوشحال می‌شدیم اما استفاده بهینه‌ای از آن‌ها نمی‌شد. اکثراً یک فلش‌مموری به آن متصل می‌کنند تا یکسری عکس پخش کند. ما گفتیم در آنجا پتانسیلی فراتر قرار داده شده و حیف است از این پتانسیل استفاده نشود. گفتیم سیستمی را به کسب‌وکارها پیشنهاد بدهیم که بتوانند از این ال‌سی‌دی‌هایی که نصب کردند و مردم بی‌توجه از کنار آن‌ها عبور می‌کنند، بتوانیم آن‌ها را بهینه کنیم.

از کجا متوجه شدید این ایده جواب می‌دهد؟
این ایده، ایده­ای است که جدیداً وارد این بازار شده در نتیجه خیلی از کسب‌وکارهایی که می­بینند چنین فضایی وجود دارد، استقبال می‌کنند. از کسب‌وکارهای مختلفی که در الکامپ سال گذشته و هم در الکامپ امسال می‌آیند ایده می‌گیریم، مثلا یک نفر آمد گفت چرا نتوانیم از این ایده در وب‌سایت استفاده کنیم؟ این ایده‌هایی است که ما می‌گیریم. وقتی  مستقیم با کسب‌وکارها صحبت می‌کنیم، از نزدیک مشکلاتشان را پیدا و تحلیل می‌کنیم متوجه می‌شویم واقعاً دوست دارند مشتری که وارد محیط آن‌ها می‌شود، ال‌سی‌دی را می‌بیند یا گاهی اوقات با بی‌توجهی از کنار آن عبور می‌کند، آن مشتری را بیشتر نگاه دارند، یعنی زمان استقرار مشتری در محل­شان را افزایش بدهند.

آیا ایده‌هایی که افراد دادند باعث شده مسیر استارت‌آپ شما تغییر کند؟ ایده اولیه شما با الان تغییری کرده است؟
تغییر کرده است، به این دلیل که در این بازار کار می‌کنیم. هیچ‌وقت نمی‌شود استارت‌آپ‌های ایرانی، اصلاً فضای کسب‌وکار ایرانی را با فضای کسب‌وکار خارجی یکسان دانست، در نتیجه برای ما هم این‌طور بوده است. خیلی وقت‌ها می‌دیدیم، ما ابتدا سیستمی را ارائه دادیم که قیمت­اش گویی برای بازار مطلوب نیست، بنابراین سیستم را تقلیل دادیم با یک قیمت مناسب­تر و دیدیم این بازخورد روزبه‌روز بهتر می‌شود، در نتیجه همیشه بازخوردها تاثیر داشته است.

در خود کار چه تغییراتی ایجاد کردید؟
مثلاً ما برای جایی می‌خواستیم این کار را انجام بدهیم، به فکر زمان اذان نبودیم و آن‌ها به ما گفتند برای ما به‌عنوان یک دانشگاه مهم است که اذان سر ساعت پخش شود، ما داریم سعی می‌کنیم ویژگی اذان را هم به سیستم اضافه کنیم، قابلیت‌های مختلفی که از ما خواستند را برای آن مشتری شخصی‌سازی می‌کنیم و با توجه به نیازی که در بازار وجود دارد.

تیم‌سازی شما به چه صورت بوده و افراد تیم را چگونه انتخاب کردید؟
استارت‌آپ را راه انداختیم برای اینکه بتوانیم ایده جدیدی که احساس کردیم می‌تواند از طرف فضای کسب‌وکارها پذیرا باشد، ارائه بدهیم، با تیمی هم که کار می‌کنیم، اکثراً در بخش‌هایی برون‌سپاری کردیم چون واقعاً در فضای فعلی، اگر کسب‌وکارها نخواهند برون‌سپاری کنند به مشکل مالی برمی‌خورند. همه این افرادی که اینجا هستند باید محاسبه کنند تا بتوانند استارت‌آپ‌های را سر پا نگه دارند، ما خیلی از بخش‌ها را با شرکت‌های همکار و با افراد جوانِ هم سن و سال خودمان برون‌سپاری کردیم داریم تا بتوانیم کار را پیش ببریم و هر دو طرف بتوانند رشد کنند.

مشتری‌های اولیه را به چه صورت جذب کردید؟
مشتری اولیه ما با حضور در بازار و نمایشگاه‌ها جذب شدند. ما الکامپ سال گذشته بودیم، از الکامپ سال گذشته کسانی آمدند و هم خیلی وقت خود من شخصاً پیاده خیابان‌ها را طی می‌کنم می‌روم با خود فروشگاه چهره به چهره صحبت می‌کنم، چون چارۀ دیگری نداریم اگر ما بخواهیم ما بازاریابی‌های حرف‌های بگیریم آن‌ها بازار و کار ما را نمی‌شناسند و خود ما هستیم که باید چهره به چهره با کسب‌وکارها صحبت و آن‌ها را نسبت به مزایای سیستمی که وجود دارد آگاه کنیم.

آیا شبکه‌های اجتماعی توانسته به شما کمک کند؟
در ایران به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بیشتر فعال هستند. در اینستاگرام به خاطر اینکه مشتری‌های اینستاگرام افراد خاصی هستند، متأسفانه اکثر کسانی که در این حوزه فعال هستند لایک می‌کنند و کامنت می‌گذارند، خودشان شرکت‌های تبلیغاتی هستند، زیاد نتیجه نگرفتیم. در نتیجه اینستاگرام، برای ما اولویت نبود و ما در حوزه تلگرام فعالیت می‌کنیم. در کانال‌هایی که ما را می‌شناسند به‌عنوان استارت‌آپ و قبل از استارت‌آپ شدن در برخی کانال‌ها عضو بودیم و در همان کانال‌ها کارهایمان را ارائه می‌کنیم. پیشنهاد من هم این است که استارت‌آپ‌ها بیشتر در کانال‌هایی که کاربران واقعاً آن‌ها را می‌شناسند خودشان را پرزنت کنند. در این صورت از نظر من می‌توانند موفق شوند.

شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگر را چگونه قانع کردید که با شما همکاری کنند؟
قانع کردن بیزینسها برای همکاری با یکدیگر کار خیلی سختی است. B2B و B2C داریم، در بحث محصولات و خدمات، کار در B2C به‌مراتب راحت‌تر از B2B است چون در B2B باید به بیزینس مقابلمان نشان دهیم برون‌سپاری‌ای که اتفاق می‌افتد به نفع اوست و جلسات زیادی بوده که ما مذاکره کردیم، کار رایگان به آن‌ها ارائه دادیم تا آن‌ها موافقت کنند و نظرشان جلب شود و قبول کنند می‌شود از این سیستم استفاده کرد؛ سخت بود ولی به انجام رسیده است.

قبل از راه‌اندازی استارت‌آپ آیا با فضای کارآفرینی آشنا بودید؟ آیا الان در ذهن شما چیزی تغییر کرده است؟
خیلی تغییر کرده است؛ دیدم نسبت به بازار و نسبت به افراد و شرکت‌هایی که در این بازار هستند از یک سال گذشته به‌مراتب تغییر کرده است. خیلی برایم مهم است که در این فضا باشم، خوشحالم که شرکت‌های جوان را اینجا می‌بینم که چقدر باانرژی کار می‌کنند، برای خودم ارزشمند بوده و تجربه من را هم افزایش داده است.

دو سه مورد را می‌گویید.
اکثراً کارآفرینان فکر می‌کنند اگر در منزل بنشینند و کد بزنند، سایتی را بالا بیاورند، باید منتظر مشتری باشند، مشتری برای آن‌ها بیاید و محصول فروش برود، اما واقعاً این‌طور نیست. بعد از خدمتی که ارائه کردند باید به بازار بیایند و باید چهره به چهره با مشتری ارتباط بگیرند. جمله زیبایی وجود که میدانم خیلی از بچه‌ها به آن باور دارند، وقتی شما محصولی را به بازار ارائه می‌کنید، اگر آن محصول و خدمت کامل باشد و مشکلی نداشته باشد یعنی محصولتان را به بازار دیر دادید، در نتیجه بچه‌ها نترسند اگر محصولی وجود دارد که می‌شود از آن استفاده اولیه شود، باید راه‌اندازی کنند و بروند در بازار با مشتری صحبت کنند تا مشتریان آن‌ها را قبول کنند که حتماً قبول می‌کنند.

آیا شرکت شما سرمایه‌گذار خارجی هم جذب کرده است؟
یک ماه گذشته قبل از نمایشگاه مذاکره داشتیم، بیزینس پلنمان را به سرمایه‌گذار ارائه دادیم. الکامپ یک سال پیش در فصل پاییز بود ما بعد از پاییز با یکی دو جا برای بحث سرمایه‌گذاری صحبت کردیم و بیزینس پلن را ارائه کردیم و فقط فهمیدیم سرمایه‌گذارها دنبال دو دو تا ۴ تا هستند، یعنی ما باید به آن‌ها نشان بدهیم صد میلیون که می‌گذارند صد میلیون آن‌ها سر سال دویست و پنجاه میلیون تومان می‌شود، سرمایه‌گذارها خیلی باهوشند، اقتصاد بلد هستند و وقتی‌که بتوانیم به‌صورت معقول و منطقی این را به آن‌ها ارائه بدهیم مطمئناً جذب می‌شوند که همین اتفاق برای ما افتاد. این چند هفته با آن‌ها مذاکره می‌کنیم که بتوانیم سرمایه‌گذار را جذب کنیم علی‌الخصوص یکی دو سرمایه‌گذار هم خارج از ایران هستند، ایرانیانی که دوست دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها نظر مثبت دادند.